تبلیغات
دبیرستان و مرکز پیش دانشگاهی شیخ مفید - اهداف و پروژه های کلان
دبیرستان و مرکز پیش دانشگاهی شیخ مفید
آموزش صحیح

آرشیو

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

اهداف و پروژه های کلان

الف- برنامه ریزی و مراحل مختلف آن

 

اگر بهترین برنامه ریزی را تدوین کنیم ولی نظارتی بر اجرا و عملیاتی شدن آن نداشته باشیم، آن

 

برنامه موفق نخواهد بود. در هر برنامه چهار مرحلة Act، Check، Do و Plan (PDCA) باید مورد

 

توجه قرار گیرد.

 

1- Plan: مرحلة اول تدوین برنامه و طرح می باشد. در این مرحله، برنامه ریزی براساس نیازسنجی

 

از دانش آموز و شناخت از روحیة وی صورت می گیرد.

 

2- Do: در مرحلة دوم، برنامة تدوین شده به اجرا گذاشته می شود.

 

3- Check: در مرحلة سوم، بعد از اجرای برنامه، نقاط ضعف آن در یک بازنگری شناسایی می شود.

 

4- Act: در مرحلة پایانی، راهکارهای عملی برای رفع نواقص، مورد توجه قرار می گیرد.

 

ب- جایگاه آموزش و پرورش در قرن 21

 

سازمان یونسکو در سال 1993 کمیسیون بین المللی مستقلی را در زمینة آموزش و پرورش برای

 

سدة بیست و یکم تشکیل داد. ریاست این کمیسیون به عهدة ژاک دلور بود و گروهی از مشاوران

 

برجسته از چهار گوشة جهان با او همکاری داشتند. وظیفة کمیسیون طرح اندیشه های نوآورانه در

 

مینة آموزش و پرورش بود، به گونه ای که از رهگذر آن نظام های تعلیم و تربیت بتوانند با مسایل آ

 

ینده، به طور بایسته و شایسته رو به رو شوند.

 

ژاک دلور دست آوردهای کمیسیون بین المللی آموزش و پرورش برای قرن بیست و یکم را چنین

 

بازگو می کند: در آستانة سدة بیست و یکم، آیندة جامعة بشری تأمل و بحث های شدیدی را

 

برانگیخته است. هر چند پیشرفت دانش، به ویژه علم و فن آوری (تکنولوژی)، امید پیشرفت های

 

بسیاری را برای جامعة انسانی در آینده برانگیخته است، اما رویدادهای اخیر هر آن به ما گوشزد

 

 می کند که جهان معاصر در معرض چه خطرهای جدی و چه انحراف هایی قرار دارد و تا چه اندازه

 

در برابر تعارض ها آسیب پذیر است. بنابراین آموزش و پرورش یک ضرورت است، ضرورتی آرمان

 

گرایانه. پیشرفت جامعة انسانی وابستگی شدیدی به آموزش و پرورش دارد. به علاوة آموزش یکی

 

از قدرتمند ترین سلاح هایی است که ما برای ساختن آینده از آن برخورداریم یا بخواهیم متواضعانه

 

تر سخن بگوییم. آموزش و پرورش ابزاری است قدرتمند برای هدایت ما به سوی آینده.

 

وظیفة کمیسیون بین المللی یونسکو برای آموزش و پرورش در قرن بیست و یکم، پاسخ به

 

این پرسش شد، که چگونه آموزش و پرورش می تواند نقشی پویا و سازنده در پرورش افراد

 

و جوامع برای سدة بیست و یکم ایفاء کند. آموزش و پرورش در رشد فردی و اجتماعی نقش

 

اساسی ایفاء می کند.

 

آموزش و پرورش درمان معجزه آسا یا فرمول جادویی برای باز کردن درها به سوی دنیایی که آرمان

 

ها تحقق می پذیرند نیست، بلکه یکی از راه های اصولی و قابل دسترسی است که رشد انسان

 

ها را عمیق تر و هماهنگ تر می کند و همگام با آن فقر، محرومیت، جهل، ظلم و جنگ را کاهش

 

می دهد. قرن آینده که با استیلای یکپارچگی جهانی دست به گریبان است، با خود تنش های

 

دیرپایی را به همراه خواهد آورد که باید بر آنها غلبه کرد.

 

تنش هایی بین جهانی شدن و محلی ماندن، همگانی شدن و انفرادی ماندن، سنت

 

گرایی و نوگرایی، ملاحظات کوتاه مدت و بلند مدت، رقابت و برابری فرصت ها، توسعة

 

نامحدود دانش و ظرفیت محدود بشر در جذب آن و معنویات و مادیات.

 

در برابر گوناگونی فرهنگ ها و نظام های اجتماعی، هر قدر هم که وسیع باشند، یک

 

چالش همگانی وجود دارد و آن از نو ساختن آرمان مردمی (دموکراتیک) شدن است، تا

 

بتوان پیوستگی اجتماعی ایجاد کرد و از آن محافظت نمود. در این راستا، یادگیری در طول

 

زندگی یکی از کلیدهای پیروزی در رویارویی با چالش های قرن بیست و یکم است.

 

 

کمیسیون بین المللی آموزش و پرورش برای قرن بیست و یکم به مسؤولیت رئیس قبلی کمیسیون ا

 

روپا، ژاک دلور، در این گزارش پیشنهاد می کند تکیه بر چهار ستون بنیادین که زیربنای آموزش و پ

 

رورش را تشکیل می دهند، تمامی جوامع را قادر خواهد ساخت تا به سوی آرمان شهری عزیمت

 

کنند که در آن هیچ یک از استعدادها که همچون گنجینه ای در نهاد هر انسانی نهفته است، بی

 

استفاده باقی نماند. این چهار ستون عبارتند از:

 

1- یادگیری برای زیستن 2- یادگیری برای دانستن 3- یادگیری برای انجام دادن 4- یادگیری برای با هم زیستن

 

دبیرستان شیخ مفید در راستای دستیابی به اهداف آموزشی و تربیتی خود در جهت پرورش

 

و تربیت شهروندانی آگاه و محق، در دو حوزة آموزشی و فرهنگی، برنامه های خود را با استفاده از

 

کادری مجرب دنبال می کند.

 

ج- پروژة کلان TQF

 

پروژة کلان TQF in schools، یک پروژة کیفیت بخشی به مراحل مختلف سیاستگذاری، طراحی،

 

برنامه ریزی، اجرا، نظارت و ارزشیابی برنامه ها و فعالیت های آموزشی- فرهنگی مدارس، با توجه

 

به الزامات سیستم مدیریت کیفیت بر اساس الگوی ارایه شده در استاندارد ISO 9001:2000

 

می باشد و در واقع به عنوان نخستین گام در جهت استقرار نظام مدیریت کیفیت و اخذ گواهینامه

 

استاندارد ISO 9001:2000 در یک واحد آموزشی به شمار می رود.

TQF مخفف عبارت Technology of Qualitical Workflow (فناوری گردش کیفی کار) می

 

باشد و به عنوان یک پروژه با مأموریت اصلی پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت در یک محیط آموزشی، تلاش می کند مراکز آموزشی را به سمت انتخاب و پیاده سازی یک دیدگاه فرایندگرا و مشتری محور سوق دهد و بنابراین بیشتر از آنکه یک پروژه در جهت کیفیت بخشی به کار باشد، پروژه ای در جهت کیفیت بخشی به گردش کار می باشد.

مأموریتجهای اصلی پروژة کلان TQF عبارتند از:

الف- شناسایی و تعریف فرآیندهای موجود در واحد آموزشی و یا فرآیندهای مورد نیاز واحد آموزشی و تعیین تعاملات، ارتباطات و اثرات متقابل آنها

 

ب- کیفیت بخشی به گردش/ گردش های کاری مرتبط با هر فرآیند از طریق تعیین دقیق مراحل کاری، تعیین نوع و میزان مسؤولیت افراد در هر مرحله از کار، زمان بندی، اجرا و پیگیری مراحل مختلف کاری، تعیین نوع و شیوة نظارت- ارزیابی مرتبط با هر مرحلة کاری و ...

 

ج- مستندسازی ضوابط و الزامات ایجاد شده در مورد هر فرآیند در قالب اسناد، روش های اجرایی، دستورالعمل ها و فرم های مختلف

 

د- تسهیل و روان سازی اجرا در بخش ها و مراحل مختلف اجرای هر فرآیند، از طریق ایجاد فرم ها و فرمت های کاربردی مربوطه

 

ه- تسهیل در امر نظارت- ارزشیابی مدیر واحد آموزشی نسبت به مراحل مختلف کاری در هر فرآیند و نیز ایجاد امکانات و زمینه های لازم برای سنجش اثربخشی و راندمان هر بخش از یک فرآیند.

پروژة کلان TQF در مرداد ماه سال 1381، به صورت یک تصمیم و برنامة استراتژیک، در دستور کار مدیریت دبیرستان شیخ مفید قرار گرفت و با تأسیس واحد پروژة TQF با مدیریت آقای مهندس علی یعقوبی، رسما عملیات اجرایی پروژه آغاز شد.

این واحد در فاز اول کار خویش تا پایان تیر ماه 1382، مبادرت به تدوین و ایجاد حدود 15 سند (روش اجرایی/ دستوالعمل) و طراحی حدود 60 فرم کاربردی در فرآیندها و برنامه های مختلف آموزشی- فرهنگی در دبیرستان شیخ مفید کرده است و از طریق تشکیل حدود 30 جلسه کارشناسی در قالب جلسات شورای TQF (که اعضای آن را به جز مدیر دبیرستان و مدیر پروژه، معاونان و مسؤولان پایة دبیرستان تشکیل می دهد) محتوا و مفاد اسناد و فرم های مربوطه را به تصویب این شورا رسانده است.

در فاز دوم پروژه که تا پایان شهریور 1383 طول خواهد کشید، طراحی، تدوین و ایجاد حداقل 40 سند دیگر در زمینه های مختلف آموزشی، فرهنگی، اداری، مالی، سیستمی، طرح و برنامه و ... در کنار فراهم سازی مقدمات و زمینه های لازم برای اخذ گواهینامه استاندارد ISO 9001:2000 از یکی از شرکتهای معتبر جهانی، از اولویت های اصلی کاری در واحد پروژة کلان TQF خواهد بود.

ز ابتدای آغاز به کار پروژه تا کنون، حدود 18 جلسة کارشناسی در قالب جلسات شورای TQF تشکیل شده است که منجر به تایید حدود 11 دستورالعمل/ روش اجرایی دیگر در زمینه های مختلف مشاورة تحصیلی پایه، کنترل و پایش فرآیندها، پیگیری شکایات و پیشنهادات، نحوة استخدام و تسویة حساب همکار و ... و نیز تدوین تقویم های اجرایی ارزشیابی های مختلف در دبیرستان و پیش دانشگاهی، اخذ و کنترل طرح درس های دروس مختلف (حدود 30 طرح درس)، بازنگری در برخی اسناد و فرم ها و همچنین برگزاری جلسات آموزشی در زمینة استاندارد ISO 9001:2000 و ... گردیده است. همچنین در گام دوم پروژه، شعبة شمارة 2 دبیرستان شیخ مفید نیز به طور نیمه فعال در حوزة کاری پروژه وارد شده است و فرآیندهای کاری پروژه، شامل آن دبیرستان نیز می شود.

ssf
پنجشنبه 7 مرداد 1389 02:08 ب.ظ
kos nagoo ziad , koskeshe khaye mall
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : شیخ مفید

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان